Het bloed kruipt waar het niet varen kan…

Alhoewel onze docu-film “Revisiting the Klondike Goldrush” nog in grote première moet gaan op vrijdag 29 november (om 20 uur in de conferentiezaal van Expo Roeselare,) zijn we ons sinds enkele maanden al volop aan het voorbereiden voor de volgende uitdaging:
YUKON RIVER QUEST 2014, een kano- en kajakrace van 715 km in de Yukon (Canada)

In 2012 had ik voor de eerste maal deelgenomen aan deze wedstrijd in de categorie tandem-kano en na het vele afzien en de ongemakken (ontstoken polsen, achterwerk in rauw vlees, enz…), had ik mij voorgenomen dit NOOIT meer te doen, maar het beestje in mij heeft er anders over beslist.

Gisteren heb ik mij terug ingeschreven voor de wedstrijd, maar nu in de categorie “solo-kano”. Het zal waarschijnlijk wel een reden hebben waarom er voor deze categorie steeds de minste inschrijvingen zijn, want zowel het fysieke als mentale aspect zal serieus op de proef gesteld worden. De snelheid in een solo-kano is een stuk lager dan die van de kayakkers = langer in de boot zitten = langer afzien. Toen we in 2012 met 2 in een boot peddelden konden we elkaar motiveren wanneer er iemand eens een dipje had of konden we tijdens de kouden nachten elkaar wakker houden, maar alleen….

Ge kunt nu zeggen “Awel, blijf dan thuis hé”, maar ik hou nu éénmaal van uitdagingen en m’n persoonlijke grenzen verleggen. Zoiets doe je niet voor anderen, want sowieso weet men toch niet wat je moet opbrengen om deftig voorbereid aan de start te staan van dergelijke ultra-marathon race te staan, maar voor mezelf is het vooral het trainen van m’n eigen doorzettingsvermogen die men in de hedendaagse maatschappij meer dan nodig heeft.

Alhoewel we voor de editie van 2012 al goed ons huiswerk hadden gemaakt probeer ik op bepaalde punten toch nog wat bij te schaven.
M’n trainingsschema wordt nu opgemaakt door Back to B.A.S.I.C.S. in Sports om nog specifieker en doelgerichter te trainen. Een trainingsweek bestaat nu uit 3x kano-varen, 2 of 3 x fitness (kracht, core-stability en stretching), 1 uur losfietsen en 1 x zwemmen.
2-weken terug was ik op de watersportbaan van Hazewinkel om in de kano een inspanningstest af te leggen. Geert Van Beeck (Nationaal trainer van het Belgisch Junior Kajakteam) nam deze test af, waarbij er progressief een afstand werd gevaren en om de 500 meters lactaattest werd afgenomen. Op die manier kan  nu beter bepaald worden in welke hartslagzones ik best train om progressie te maken.

Aan al die extra begeleiding hangt natuurlijk een prijskaartje en naast een persoonlijke inbreng ben ik dus terug op zoek gegaan naar “Partners” die mij in m’n volgend project willen ondersteunen. Tot nu toe heb ik gelukkig al verschillende personen en bedrijven gevonden die me een financieël een steuntje in de rug geven, waarvoor een welgemeende DANK U WEL! Op de hoofdpagina “Partners” kunt u zien wie zich reeds verbonden heeft aan de YRQ 2014 en kandidaat sponsors mogen zich nog altijd aanbieden.

Het is de bedoeling om op regelmatige basis deze blog bij te houden zodat u kunt mee volgen hoe we naar deze nieuwe uitdaging toeleven.

Advertenties